Урок на тему: "Практична робота № 6. Введення й виведення даних, робота зі змінними"
Мета:
навчальна мета:засвоїти відомості з основ алгоритмізації та програмування, познайомитися з поняттями програми мовою Delphi та її складовими;
розвивальна мета:возвивати координацію рухів, зорову пам’ять, вміння працювати з програмами;
виховна мета:виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.
Підручники та обладнання:
- «Інформатика 11 клас». Навчальний підручник. / Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І, Чернікова Л.А, Шакатько В.В. – Київ: «Генеза», 2011 -302 с.
- Програма BorlandDelphi 7на кожному робочому місці.
- Інтерактивна дошка.
Тип уроку:засвоєння нових знань, формування вмінь
Структура уроку
- Організаційний момент (1 хв)
- Актуалізація опорних знань учнів (2-3 хв)
- Повідомлення теми, мети, завдань уроку (1 хв)
- Вивчення нового навчального матеріалу (15 хв)
- Практична робота: вироблення практичних навичок. Інструктаж з техніки безпеки (20 хв)
- Підсумок уроку (3 хв)
- Домашнє завдання (1 хв)
- Оцінювання та мотивація (1 хв)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні ми з вами розглянемо тему: «Практична робота № 2. Введення й виведення даних, робота зі змінними.».
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
- Що таке обробник події? (Процедура, яка виконується при настанні певної події, називається обробником цієї події).
- Що таке процедура? (Це частина програми, яка має імя та яку можна за цим іменем викликати на виконання в різних частинах програми)
- Наведіть загальний вигляд команди, якою можна змінити значення властивості елемента керування. Наведіть приклади таких команд.
- Як позначаються синтаксичні помилки в середовищі розробки?(Помилки позначаються підкресленням слова) Наведіть приклади.
III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Мета сьогоднішнього уроку якомога найкраще познайомитися з відомостями з основ алгоритмізації та програмування, навчатися створювати найлегші програми за допомогою мови програмування Delphi.
IV. Вивчення нового навчального матеріалу
У мові програмування Delphi кожна змінна має ім’я, значення та тип.
Тип змінної визначає, які значення може набувати ця змінна, які операції над нею можна виконувати і ділянку пам’яті якого розміру програма виділить для зберігання значення цієї змінної.
Змінні х, у, z, які використовують в процедурі, за умовою задачі можуть набувати довільні дійсні значення. Таким значенням відповідає тип Real (англ. real – дійсний). Змінні цього типу можуть набувати цілі й дробові значення від –5 *10–324 до 1,7 *10308, для кожного значення змінних цього типу виділяється 8 байт пам’яті.
Типи змінних, які використовуються в процедурі, вказуються після ключового слова var (англ. variable – змінна) у рядку, що знаходиться між рядком заголовка процедури і рядком зі словом begin. Цей рядок називається рядком оголошення змінних. Загальний вигляд рядка оголошення змінних такий:
var <список імен змінних одного типу, розділених комою>: <ім’я типу>;
<список імен змінних іншого типу, розділених комою>: <ім’я типу>; і т. д.
Якщо змінні набуватимуть тільки цілі значення, то для них доцільно використовувати тип Integer (англ. integer – цілий). Змінні цього типу можуть набувати цілі значення від –2 147 483 648 (–232) до 2 147 483 647 (232 – 1), для кожного значення змінних цього типу виділяється 4 бай тип пам’яті.
Для перетворення текстового представлення цілого числа у саме ціле число використовується функція StrToInt (англ. string to integer – рядок у ціле число), а для зворотного перетворення – функція IntToStr.
Вище тексту складеної процедури знаходиться ще один рядок var.
У цьому рядку вказано ім’я однієї змінної Form1 типу TForm. Ця змінна відповідає формі, що використовується у цьому проекті. У цьому рядку вказуються імена і типи тих змінних, які є доступними в будь-якій частині програми. Такі змінні називаються глобальними. На відміну від глобальних змінних, ті змінні, імена і типи яких описані в рядку заголовка процедури і в рядку var у тексті певної процедури, доступні тільки командам цієї процедури. Такі змінні називаються локальними. Про локальні та глобальні змінні поговоримо детальніше в наступних пунктах.
Об’єктам, які ми розташовуємо на формі, також відповідають змінні, імена яких збігаються з іменами відповідних об’єктів, наприклад Button1, Edit1. Кожна з цих змінних теж має свій тип, наприклад змінна Button1 має тип TButton, а змінна Edit1 – тип TEdit. Імена і типи цих змінних середовище розробки вносить до тексту проекту автоматично в розділ type (англ. type – тип).
Змінна може отримати значення в результаті виконання команди присвоювання. Загальний вигляд команди присвоювання в Delphi такий: <ім’я змінної> :=<вираз>. Вираз може складатися із значення (константи: число, текст в одинарних лапках та ін.), з імені змінної або містити кілька значень та імен змінних, поєднаних знаками арифметичних операцій, функції, дужки.
Позначення арифметичних дій і правила запису виразів у Delphi схожі з аналогічними правилами, які ви розглядали під час вивчення табличного процесора Excel. Але є й певні особливості:
1) під час уведення в текст проекту десяткових дробів цілу та дробову частини потрібно розділяти крапкою;
2) під час уведення при виконанні проекту в поле десяткового дробу розділювач цілої та дробової частин залежить від налаштувань Windows (в українській версії Windows ХР за замовчуванням встановлена кома);
3) ні в тексті проекту, ні під час уведення в поле не можна використовувати звичайні дроби;
4) у Delphi немає операції піднесення до степеня; для піднесення до степеня використовується спеціальна функція, яку ми розглянемо пізніше, а поки що степінь з натуральним показником можна замінювати добутком;
5) пріоритет операцій в усіх випадках визначається правилами математики.
ІV. Практична робота: вироблення практичних навичок. Інструктаж з техніки безпеки
Практична робота № 6.
Введення та виведення даних, робота зі змінними
Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
- Відкрийте середовищеTurboDelphi7 і створіть новий проект.
- Установіть для форми колір фону жовтий, розміри 1000 на 600пікселів, текст заголовка Практична6.
- Розмістіть на формі дві кнопки, три поля та два написи.
- Задайте на першій кнопці текст Переміщення, на другій - Обчислення, у полів і написів - порожній текст.
- Розмістіть на формі біля кожного поля та кожного напису додаткові написи з текстами, що будуть пояснювати їхні призначення.
- Складіть обробник події OnClickпершої кнопки, виконання якого приведе до переміщення форми на 50 пікселів управота на 30 пікселів униз, кожного поля - на 20 пікселів улівота на 30 пікселівуверхі зробить їхній фон червоним.
- Виберіть першу кнопку та переконайтеся у правильності результатів.
- Складіть обробник події OnClick другої кнопки, виконання якого приведе до знаходження об'єма та площі повної поверхні прямокутного паралелепіпеда, вважаючи, що у поля будуть уведені довжини його ребер.
- Виберіть другу кнопку та переконайтеся у правильності результатів.
- Додайте до другого обробника події команду виведення повідомлення про об'єм паралелепіпеда у вікно повідомлень. Повторно виберіть другу кнопку і переконайтеся у правильності результатів.
- Створіть у власній папці папку Prakt2 і збережіть у ній проект під іменем Prakt2.
VI. Підсумок уроку
- Що визначає тип змінної? (які значення може набувати ця змінна, які операції над нею можна виконувати і ділянку пам’яті якого розміру програма виділить для зберігання значення цієї змінної)
- Що називається рядком оголошення змінних? (Рядок після ключового слова var (англ. variable – змінна) у рядку, що знаходиться між рядком заголовка процедури і рядком зі словом begin, де вказуються типи змінних, які використовуються в процедурі)
- Яка різниця між глобальними та локальними змінними? (На відміну від глобальних змінних, локальні змінні, імена і типи яких описані в рядку заголовка процедури і в рядку var у тексті певної процедури, доступні тільки командам цієї процедури)
VII. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника на ст. 56-60
VІII. Оцінювання та мотивація
Перевіряю та оцінюю роботу учнів на уроці.
Комментариев нет:
Отправить комментарий